رویداد استارتاپی| نبض بازار را در دست بگیرید

رویداد استارتاپی| نبض بازار را در دست بگیرید


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70795
کالاهای تند مصرف یا FMCG شامل کالاهای هستند که معمولاً سریع فروخته می‌شوند و از حاشیه سود کمتری برخوردار هستند. با توجه به گستردگی این حوزه استارتاپ‌های پر‌تعدادی، این رشته را به عنوان زمینه فعالیت خود انتخاب کرده‌اند. اخیراً نیز یک رویداد استارتاپی برای حمایت از این تیم‌های فناور برگزار شد.

FMCGمخفف عبارت Fast Moving Consumer Goods است که در فارسی معمولاً به کالاهای تند مصرف ترجمه می‌شود. کالاهای تند مصرف طیف نسبتاً گسترده‌ای از محصولات را در بر می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های بارز کالاهای تند مصرف این است که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند. همچنین قیمت فروش آنها نسبتاً پایین است.

برخی از  اجناس و محصولات مانند، نوشیدنی‌ها، مواد شوینده، مکمل‌های غذایی، برخی از محصولات داروخانه‌ای بدون نسخه، برخی از اسباب بازی‌ها و محصولات غذایی بسیاری از رستوران‌ها، نمونه‌های بارزی از کالای تند مصرف به شمار می‌روند.

 

 کسب سود در حوزه تند مصرف‌ها

در اکثر اوقات حاشیه سود فروش محصولات تند مصرف به نسبت سایر محصولات، خیلی زیاد نیست و سود تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، از حجم بالای فروش تامین می‌شود. در واقع فروش پرتعداد و عمده، تنها راهکار برای کسب سود مناسب است.

البته علاوه بر این اقلام سنتی، فناوری‌های مدرن، تعداد بیشتری از محصولات را به سبد کالاهای تند مصرف افزوده‌اند. برخی از کالاهای کم قیمت و پرمصرف الکترونیکی در این حوزه طبقه‌بندی می‌شوند.

 

روش آموزش استارتاپ‌های که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید با دیگر استارتاپ‌ها ، متفاوت باشد.

در بازاریابی اصطلاحی به نام عمر فروشگاهی محصول وجود دارد که به مدت زمان باقی ماندن محصول در درگاه فروش اطلاق می شود.  تفاوت عمر فروشگاهی محصول و عمر محصول و عمر مصرف، از جمله موارد کلیدی و مهمی هستند که منتورها و مشاورین مراکز نوآوری به پایه‌گذاران استارتاپ‌های فعال در حوزه تند مصرف‌ها آمورش می‌دهند.

 

مزیت‌های کالاهای تند مصرف

عمر فروشگاهی یک روزنامه، همانطور که از نامش پیداست، یک روز است. عمر مصرف آن، شاید نیم ساعت یا یک ساعت باشد. اما عمر آن به عنوان محصول، ممکن است دو یا چند روز باشد. دی‌وی‌دی‌ها نیز از جمله اقلام الکترونیک تند مصرف محسوب می‌شوند.

طبیعی است که کوتاه بودن عمر فروشگاهی محصول، گردش سریع کالا در انبار، درگیری ذهنی کمتر مشتری با کالا در هنگام خرید، شبکه‌های گسترده توزیع و تعداد دفعات بالای نیاز به خرید کالا، از جمله ویژگی‌های مثبت کالاهای تند مصرف محسوب می‌شود که نسبت به کالاهای کند مصرف، ایجاد مزیت می‌کند.

با توجه به اهمیت سرعت در کار، فروش سریع، یکی از اصول بنیادینی است که استارتاپ‌های تند مصرف باید به آن پایبند باشند. علاوه بر این فرایند سنجش و ارزیابی بازار برای این گونه از استارتاپ‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا یک اشتباه کوچک در مورد وضعیت بازار و نیاز مصرف کننده، ممکن است به عدم فروش محصول و ضرر مالی سنگین منتهی شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با توجه به گردش مالی قابل توجه این حوزه از ابتدا تلاش کرد تا منتورها و مشاورین خبره مسلط به بازاریابی تند مصرف‌ها را در مراکز رشد و نوآوری به کار گیرد. این مسئله باعث شد که تفاوت نحوه آموزش استارتاپ‌های تند مصرف با دیگر هسته‌های نوآوری، به شکل محسوسی دیده شود. بازاریابی، انبار گردانی و نحوه تولید محصولات جدید و فناورانه تند مصرف، یک رشته خاص و علمی مختص به این حوزه محسوب می‌شود.

اخیراً نیز یک رویداد استارتاپی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه تند مصرف‌ها برگزار شد. این رویداد با هدف جذب سرمایه برای ایده‌های خلاقانه و مبتنی بر فناوری ارائه شده از سوی استارتاپ‌های تند مصرف، برنامه‌ریزی شد.

با توجه به سیر تحولات بازار، پیشبینی می‌شود که در آینده نزدیک، محصولات تند مصرف، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند، بر این اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سیاستگذاری لازم را برای ریل‌گذاری در این حوزه انجام داده است و صدها استارتاپ را برای تبدیل شدن به شرکت‌های بالنده و پویای تند مصرف، حمایت کرده است.

گزارش از  مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری

پایان پیام/33

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ماده‌ای شگفت‌انگیز با ایده‌ای استارتاپی بومی شد
ماده‌ای شگفت‌انگیز با ایده‌ای استارتاپی بومی شد
97/11/08 - 11:22
 7 نرم‌افزار برتر در حوزه دریا شناخته شد
7 نرم‌افزار برتر در حوزه دریا شناخته شد
97/08/12 - 10:34
برگزاری پنجمین رویداد استارتاپ دمو در زمینه سلامت و محیط زیست
برگزاری پنجمین رویداد استارتاپ دمو در زمینه سلامت و محیط زیست
96/05/23 - 08:40
بیشتر بخوانیم